پایگاه خبری تحلیلی فراسرمایه

یکشنبه, ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - Feb 5 ,2023

کدام خودروهای وارداتی جایگزین پراید و تیبا می‌شوند؟

1401/06/15
کدام خودروهای وارداتی جایگزین پراید و تیبا می‌شوند؟

واردات خودرو به کمک نیمی از ایرانیان که توان خرید خودروهای بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی ندارند می‌آید؟

به گزارش فراسرمایه، با توقف تولید پراید در سال ۹۹ و خروج تیبا از خط تولید از مرداد ۱۴۰۱، نیاز به وجود خودرویی که اکثریت مردم بضاعت خرید آن را داشته باشند بیش از هر موقع احساس می‌شود. توقف تولید این خودروها در کنار افت روزافزون قدرت خرید مردم، نیاز به وجود خودروهای ارزان‌قیمت را بیش از پیش ساخته است.

کدام خودروهای وارداتی جایگزین پراید و تیبا می‌شوند؟
لیست خودروهای وارداتی جایگزین پراید و تیبا
اما طبق آمارهای رسمی و جدید وزارت صمت، نیمی از ایرانیان قدرت خرید خودروهای با قیمت حدودا ۲۰۰ میلیون تومان را ندارد. این در حالی است که ارزان‌ترین خودروهای ایرانی هم قیمتی بیش از این دارند.

ارزان‌ترین خودروی نوی ایرانی را احتمالا باید پراید ۱۳۱ ساخت سال ۹۸ با قیمت ۱۷۹ میلیون تومان دانست. البته به شرطی که صفر این خودرو پیدا شود! ارزان‌ترین محصول خانواده تیبا هم تیبا صندوق‌دار SX ساخت ۱۳۹۹ با ۱۸۴ میلیون تومان است. قیمت صفر کوییک سال ۹۹ هم از ۱۸۳ میلیون تومان شروع می‌شود.

حالا که وزارت صمت اولویت واردات را به خودروهای ارزان‌تر از ۱۰ هزار یورو اختصاص داده است، بسیاری انتظار واردات خودروهای ارزان‌قیمت با کیفیت بهتر از پراید و تیبا دارند. به ویژه آنکه کیفیت این خودروهای ارزان‌قیمت ملی در سال‌های گذشته نارضایتی و حتی فجایع بسیار به همراه داشت. هفته قبل مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی اعلام کرد پراید از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ با بیش از ۷ هزار پرونده در صدر خسارات پرداختی صندوق تامین بوده است.

اما آیا می‌توان انتظار داشت که خودرویی وارداتی بتواند جایگزین پراید شود؟ پراید ۱۳۱ هم‌اکنون حدود ۱۸۵ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت دلاری پراید با فرض دلار ۳۰ هزار تومانی، حدود ۶۱۷۰ دلار است. تیبای ۱۹۰ میلیون تومانی هم حدود ۶۳۳۰ دلار قیمت دارد.

در جدول فوق، خودروهای خارجی ارزان‌تر از ۶۳۰۰ دلار را مشاهده می‌کنید. البته با اعمال تعرفه احتمالی ۲۰ درصدی و همچنین با فرض اختصاص ارز نیمایی ۲۶۸۰۰ تومانی (نرخ کنونی فروش دلار در سامانه نیما) به خودروهای وارداتی، قیمت این خودروها به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. البته این بدون در نظر گرفتن برخی هزینه‌های جانبی واردات همچون مخارج مربوط به حمل و نقل خودروهاست.

نکته دیگر آن است که این خودروها همه ساخت کشور هند هستند و احتمالا هند مبدا عمده خودروهای «اقتصادی» وارداتی باشد. اگرچه چند خودروی چینی همچون چری کیوکیو آیس‌کریم، لینگبائو باکس و لتین منگو هم در این محدوده قیمتی می‌گنجند اما برخی کارشناسان احتمال رد شدن این خودروها در ارزیابی سازمان استاندارد کشور را می‌دهند. با توجه به سخت‌تر شدن معیارهای ۸۵گانه این سازمان طی سال‌های گذشته، حتی برخی از خودروهای موجود در جدول بالا نیز با چنین ریسکی مواجه هستند.

قابل ذکر است در آخرین نسخه‌های پراید از پیشرانه M13 ارتقا یافته استفاده شده که ۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از استاندارد آلایندگی یورو ۴ برخوردار است. اما حداکثر قدرت تقریبا تمام خودروهای لیست فوق ضعیف‌تر است.

منبع: فردای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدیو اقتصادی